دخول

لقد نسيت كلمة السر

المواضيع الأخيرة
» الله يغفر والناس لا يغفرون!
الخميس سبتمبر 15, 2011 6:18 pm من طرف Reem

» دع الحياة تبكي من جبروت ابتسامتك
الإثنين سبتمبر 12, 2011 5:30 pm من طرف Reem

» الأحاديث النبوية !!!!
الإثنين سبتمبر 12, 2011 5:03 pm من طرف Reem

» randomz!!!
الأحد أغسطس 28, 2011 11:11 pm من طرف Noorhan hashem

» وانتفض المارد....
الأحد أغسطس 28, 2011 1:27 am من طرف mohamed el hussieny

» التعليم في مصر!!
الأربعاء أغسطس 24, 2011 1:14 am من طرف Noorhan hashem

» BOND...for violin fans
الثلاثاء أغسطس 09, 2011 12:36 am من طرف Noorhan hashem

» Every life must count :"( ...somalia seeks help
الثلاثاء أغسطس 09, 2011 12:35 am من طرف Noorhan hashem

» خواطر!!! !!7
الإثنين أغسطس 08, 2011 3:26 pm من طرف Noorhan hashem

يناير 2019
الإثنينالثلاثاءالأربعاءالخميسالجمعةالسبتالأحد
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

اليومية اليومية

تدفق ال RSS

Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 

عشوائيات!!!!

جديد عشوائيات!!!!

مُساهمة  Noorhan hashem في الجمعة مايو 27, 2011 4:48 am

المقال ده جمييييل جدا لزم تقرأوه Smile
http://www.dostor.org/art/articles/11/may/25/43330

بالنسبة للشخصيات اللى هو محللها..فهى تنطبق على بعض الفئات من تلك العينات و الاتجاهات حتى لا نعمم!! Smile

و بالمرة بقى كلمة كدة عجبتنى:

إذا أردت الدنيا فعليك بالعلم، وإذا أردت الآخرة فعليك بالعلم، وإذا أردتهما معاً فعليك بالعلم، والعلم لا يعطيك بعضه إلا إذا أعطيته كلك، فإذا أعطيته بعضك لم يعطك شيئاً، ويظل المرء عالماً ما طلب العلم، فإذا ظنّ أنه قد علم فقد جهل، طالب العلم يؤثر الآخرة على الدنيا فيربحهما معاً، بينما الجاهل يؤثر الدنيا على الآخرة فيخسرهما معاً" - محمد راتب النابلسي

سلام : )
Noorhan hashem

العمل/الترفيه : student AGAIN!!!
المزاج : fine!!!

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

جديد رد: عشوائيات!!!!

مُساهمة  mohamed el hussieny في الجمعة مايو 27, 2011 11:35 pm

nice topic ya Noorhan bas ana shayef ano mon7az lfkret a ta3mem shoea...ya3ny m2lsh maslan an a salafeen b3dohom msh mot3asbeen w byd3o lel islam btre2a kowyesa....m2lsh an al mowaten al 3ady tele3 menno Dr.Ahmed Zewail n Dr.Farou2 El Baz....but its still a good one : )....wal kelma gamela gedan ya Noorhan fakartny bkelma gamela bardo

اطلبوا العلم من المهد إلى اللحد

mohamed el hussieny

مُساهمة  Noorhan hashem في السبت مايو 28, 2011 8:54 pm

مقولة جميلة يا محمد شكرا لمشاركتها معنا : )

يمكن هو عمم شوية و علشان كدة يا محمد انا اكدت و انا باعته المقال ان ده بيمثل بعض الفئات سواء فى اى جماعة او توجه Smile
اما قصة المواطن العادى...فهو قصده بيها على ما اعتقد حاجة تانية..قصده يا محمد الناس البسيطة اللى همها بس تاكل و تشرب و تعيش اليوم ..و السلام ...فا بيتعاملوا مع الامور بسطحية شوية ..لأنه مش معقول حيتعمق و يتفلسف و يتنور بالعلم الكثير ..مثلا و هو يادوب مكفى حاجاته الاساسية بالعافية و اداك مثال بمثلث موسلو ...عنى تقول لواحد ميت من الجوع تاكل و لا تجيب كتاب ..اكيد حيقولك ياكل ..و ده للأسف مشكلة الششعوب الفقيرة انها سطحية و غير متنورة لان معظم شعبها يادوبك مكفى احتياجاته الاساسية و معندهوش استعداد بقى يتثقف و يشارك فى انشطة اخرى و الكلام ده ...للاسف Sad(((
و هو ما قللش من المواطن العادى البسيط و لا حاجة!
هو حتى قال ان ساعات بيتفاجىء من حاجات فلسفية بسيطة ممكن يشاركوا بيها فى اى حوار ...لكن زويل و نجيب ..مثلا كان ليهم تأملات و هدف ....و عموما لو جيت تبص على معظم الكتاب او المقالات او الكتب حتى عمتا..لما بتبقى كاتب عن حاجة بتبقى تقصد اللى غالب عليها او اللى ظاهر للناس ...حتى هو قالك فى الاخر ان الهدف مش التعميم بس هو عامل تحليل كدة للغالب الظاهر او النقطة اللى عايز يتكلم فيها او يركز عليها ...يعنى هو كان مركز على عدم تقبل الرأى الاخر ...سواء بقى من ناحية الاجنبى ,السلفى او المواطن البسيط و هكذا فضرب لك مثال من كل فئة ...يعنى مش المقصود التعميم..لأن عمرك ما حتلاقى فى اى جماعة او توجه او اى حاجة فى الدنيا ....حاجة تنطبق على الكل او تعمم على الكل ...لان دايما فى اختلاف فى التفكير و الاراء حتى فى الجماعة او التوجه الواحد ....يعنى مثلا السلفيين ..انا عمتا السلفية مش مقتنعة بيها اوى ...بس مش بهاجمها انا بحترمهم جدا طبعا و احترم حرية ارآهم ...و فيهم ناس كتير كويسة جدا على فكرة!!!!...بس للأسف الغالبية الظاهرةاللى انا شايفاها هى اللى متشددة و متعصبة شوية(يمكن اكون انا اللى خطا...رأيك صواب يحتمل الخطا و راى غيرك خطأ يحتمل الصواب ...اعتقد ابن رشد : ) ...) .بس فى حاجة ....انا معترضة عليها بس و دى الاهم!!! ..هى فكرة( التقسيم) ...يعنى ما كلنا مسلمين ..ايه لازمتها بقى اطلع شوية اسميهم سلفيين ..و نختلف ..و مش عارفة مين قال ايه و مين شايف ان كدة ايه ...بس انا عارفة ان فى حرية توجهات ..بس السلفيين بيقولوا ان اساس توجههم هو اتباع السلف الصالح فى سلوكهم و هكذا...طب ما كلنا بنتبع السلف الصالح!!! ...فا انا مش فاهمة ايه الفكرة بصراحة ...يمكن الاختلافات فى حاجات بسيطة ...بس اهم حاجة جوهر الدين ...مش حنقعد بقى نقف على الواحدة و ننسى اصلا الاساسيات ..ده ما يمنعش ده !!! بس لهم كل احترامى كأى توجه واجب على ان احترم رايه ...فيما لا يتعدى الصالح العام ..او ما قد يسىء الى دينى ...سواء بالنسبة للسلفيين او غيرهم

هى دى وجهة نظرى المتواضعة طبعا!!! Smile >>lماذا ترى من وجهة نظرك ؟؟
معلش حدوشك بالرد الطووووويل ده ..ربنا معاك بقى ..انا لما بكتب بنسى نفسى Smile
Noorhan hashem

مُساهمة  mohamed el hussieny في الإثنين مايو 30, 2011 12:00 am

la2 3ady ur comment is ineresting : )...ur right fe no2tet a ta2seem..ayam a rasol mknsh fe ta2seem kolena moslmeen w howa da a sa7...anma talama fe kaza tawgoh yb2a akeed fe 7ad menhom 3'alat (mn weghet nazry)...w akeed kol shay2 bashary kabel lel naked bas ama negy nnkod maslan fare2 koora fe match low 2olt al fare2 kolo kan we7sh w m2oltsh ale kan byl3ab kowyes ab2a zalamto....w bardo low 2olt al fare2 kolo kowyes w m2oltsh al we7sh ab2a zalmthom....thats my opinion : )
mohamed el hussieny

مُساهمة  Noorhan hashem في الإثنين مايو 30, 2011 1:10 am

i totally got your point and agree wiz it !!!..tab3an for sure...u shouldn't apply generalization!!!it's unfair...but as i mentioned before ...in journalism..or in this article..u should get the main point we 5alas...u know ..le2anak law 2a3adtello 2keed..2akeed 7atla2e 7aga mesh mazboota awi..fa howa ya3ni kan beytkalem 3an 3adam fehm el 2a5ar men na7eeyet kol sha5seya men elly tara7hom fel article....enta beta5od bas el mogmal : )

half english...half arabic...m3lesh Smile
Noorhan hashem

مُساهمة  mohamed el hussieny في الإثنين مايو 30, 2011 10:31 pm

yh got it...thx for clarification : )....la2 3ady de ashal tare2a lel ketaba al youmen dool : D
mohamed el hussieny

مُساهمة  Noorhan hashem في الإثنين مايو 30, 2011 11:12 pm

anytime Smile!!
heya sahla f3lan ..bas ana ba7eb aktar la yeb2a kolo 3araby la kolo english mesh el mix el gabar dah..

Noorhan hashem